Adoracja Najświętszego Sakramentu – pomoc w modlitwie indywidualnej
Być świadkiem Chrystusa w świecie mediów
-
REFLEKSJA KOŚCIOŁA
-
„Pracujący w dziedzinie środków przekazu, wzywam Was, byście nie przedstawiali człowieka w sposób okaleczony i zniekształcony, człowieka zamkniętego na prawdziwie ludzkie wartości!
− byście dawali miejsce temu, co transcendentne, temu, co czyni człowieka bardziej człowiekiem!
− byście nie drwili z wartości religijnych, nie pomijali ich, nie interpretowali na podstawie ideologicznych schematów!
– byście przekazywali Wasze informacje, opierając się na kryteriach prawdy i sprawiedliwości, i poczuwali się do obowiązku sprostowania i naprawienia błędu, gdy zdarzy się Wam go popełnić!
− byście nie szerzyli zepsucia w społeczeństwie, a szczególnie wśród młodzieży, przez pokazywanie z upodobaniem i natarczywością obrazów zła, przemocy, upadku moralnego, poprzez ideologiczne manipulowanie i sianie niezgody!” (Jan Paweł II, Watykan, 24 maja 1984 r.).
-
„Należy zapewniać zawsze rzetelne relacjonowanie wydarzeń, wyczerpujące wyjaśnianie spraw interesujących odbiorców, uczciwe przedstawianie różnych punktów widzenia. Szczególne znaczenie ma konieczność wspierania i umacniania życia małżeńskiego i rodzinnego, ponieważ odnosi się to do podstaw każdej kultury i społeczeństwa (por. Apostolicam actuositatem, 11). We współpracy z rodzicami środki społecznego przekazu i przemysł rozrywkowy mogą być wsparciem w trudnym, ale dającym najwyższe zadowolenie powołaniu do wychowania dzieci, ukazując budujące wzorce ludzkiego życia i miłości” (Benedykt XVI, Watykan, 24 stycznia 2006 r.).
-
„Dzięki Internetowi na milionach monitorów na naszej planecie pojawiają się miliardy obrazów. Czy z owej galaktyki obrazów i dźwięków wyłoni się twarz Chrystusa i da się słyszeć Jego głos? Świat pozna Dobrą Nowinę o zbawieniu tylko wówczas, gdy będzie mógł zobaczyć twarz Chrystusa i usłyszeć Jego głos. Taki jest cel ewangelizacji. Internet używany w ten sposób stanie się prawdziwie ludzką przestrzenią. Albowiem tam, gdzie nie ma miejsca dla Chrystusa, nie ma go również dla człowieka” (Jan Paweł II, Watykan, 24 stycznia 2002 r.).
-
„Środki społecznego przekazu (w szczególności mass media) mogą doprowadzić do pewnej bierności u odbiorców, czyniąc z nich konsumentów niezbyt czujnych na to, co słyszą i widzą. Odbiorcy powinni narzucić sobie umiar i dyscyplinę w stosunku do mass mediów. Powinni kształtować w sobie światłe i prawe sumienie, by łatwiej opierać się niegodziwym wpływom” (KKK 2496).
-
ZAPYTAM SIEBIE
-
Jakie zadanie na drodze ewangelizacji stawia przed nami Jezus?
-
Jakiej postawy oczekuje od dziennikarzy św. Jan Paweł II?
-
Jakim wartościom mają służyć media?
-
W jaki sposób być świadkiem Chrystusa w świecie Internetu?
-
Do czego może doprowadzić bezkrytyczna postawa wobec mass mediów?
-
Jakimi kryteriami kieruję się w wyborze prasy, audycji radiowych i programów telewizyjnych?
-
Ile czasu w ciągu dnia poświęcam korzystaniu z mediów?
-
MEDYTACJA
„Idźcie na cały świat i głoście Ewangelię” (Mk 16,15).
„Jeżeli będziecie trwać w nauce mojej, będziecie prawdziwie moimi uczniami i poznacie prawdę, a prawda was wyzwoli” (J 8,31b-32).
Chrześcijanin powinien kształtować w sobie trzy postawy wobec mediów:
-
Postawa krytyczna
Nie bądź naiwny i bezmyślny w stosunku do mass mediów, zachowaj dystans szczególnie do treści sensacyjnych, reaguj na brak wiarygodności i stosowanie manipulacji.
-
Postawa selektywności
Dokonuj wyboru według własnej woli, zachowaj dystans wobec narzucanych propozycji, wybieraj to, co wartościowe.
-
Postawa twórczej aktywności
Pamiętaj, że kontakt z mediami nie jest zdolny zaspokoić Twojej potrzeby twórczej. Może bezmyślne oglądanie telewizji zastąpisz rozmową i czasem spędzonym z bliskimi.